söndag 22 juli 2012

Ritningarna

 Här har vi bygglovsritningen
som Martin Skånberg på Basarkitekter gjort.
Vi är väldigt glada att vi tog hjälp!

De stora ändringarna är en utbyggnad åt nordost,
en kupa över det lilla sovrummet och badrummet uppe,
flytt av ett fönster till matrummet,
och ett nytt dörr- och fönsterparti i vardagsrummet.
Ny panel och nytt tak på hela huset.

Sen har jag fifflat och modifierat Martins ritningar.
Ändringarna har jag gjort i photoshop, i många fall ganska taffliga.

Mest har jag tagit bort spröjs i en del fönster,
tagit bort källarfönster på den nya delen,
förstorat fönstren på verandan,
och lagt till och ändrat panel och takplåt.

Här på framsidan har jag även ändrat på trappan.
Vi skulle vilja/behöva ta bort den gamla trappan, 
och skulle vilja ha en framåtgående gjuten trappa, men det får vänta,
så då tänkte jag att man kan bygga på en trappa i trä, 
som vi gjort på den andra trappan från verandan,
och göra den mer bjudande genom att dra ut den lite över kanten.


Här på baksidan har jag gjort den nya dörren lite smalare,
vi har beställt en 1.60-dörr, inte en 1.80 som var inritad.
Sen har jag gjort om ett fönster uppe från trippel till dubbelfönster.

Här på den nya gaveln har jag bara lagt till en lucka i grunden

Och på den gamla södergaveln har jag bara ändrat trappan.

På undervåningen har jag ändrat tbx grovingången som den är nu.
Tanken var att få mer utrymme för kläder, men det känns som om det försvinner en del charm om man gör den förändringen. Städskåpet i matrummet ska jag bygga om till porslinsskåp.

Förändringen i köket kommer att få vänta. Men sen ska vi ta ner delar av väggen så hela sydvästra delen av huset blir som ett stort kök, det som är kök nu blir ett rent arbetskök med diskbänk vid fönstret och arbetsyta där det är diskbänk nu (mot skrubben), och så blir det en lite förhöjd kant på bardisken mot matrummet. Dessutom flyttar vi fönstret som sitter i vardagsrummet nu till matrummet och får in morgon- och förmiddagssol i det rummet.

Vardagsrummet förstoras in i nya delen och får dörr ut mot trädgården.

Det nya badrummet fick vi tänka om om, på originalritningen är det litet med en korridor utanför där vi tänkte ha platsbyggt linneskåp, men på byggsamrådet visade det sig att det ska vara handikappanpassat, man ska kunna rita in en cirkel med 130cm diameter för att kunna vända med rullstol/rullator, ska det gå med den lösningen måste vi dra ut väggen i korridoren ca 20 cm och då blir gången så smal att den blir jobbig. Så nu funderar vi på att göra alltihop till badrum, då får vi in en tvättstapel oxå. Men då får vi nästan göra det till ett genomgångsbadrum, det är jag inte jättepigg på egentligen, men båda varianterna på bara en dörr har stora nackdelar (och iofs fördelar, både hallen och kontoret hade blivit bättre utan den dörren).

I övrigt på nedervåningen blir det arbetsrum/tvrum och ett förråd för ytterkläder och överloppsdatorer.

På övervåningen blir det ett stort sovrum med klädkammare. Vi har tagit bort förrådet under ena snedtaket och tänker ha sängen mot den väggen, vi får se hur vi gör på andra sidan, kanske blir nån form av väggbyggda hyllor istället för garderob. På sovrumsgaveln blir det en fransk dörr.

Den andra större förändringen uppe är att det gamla lilla sovrummet blir fönsterlöst, så det blir en kupa över hela. då försvinner garderoberna  under snedtaket där så det rummet blir större. Kupan får gå ut över badrummet oxå som får ett större fönster



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar