måndag 9 juli 2012

ogräs

Eller kanske inte alltid ogräs, 
men sånt som växer i gräsmattan,
o  ibland, när de växer i rabatterna,
så är de ogräs...
Vet inte iofs varför vi kallar det gräsmatta, 
det är ytterst lite gräs i den.

Det här inlägget blir kanske lite tungt, 51 bilder...
Har liksom inventerat sen i våras.
Dock inte identifierat så många

Från vår till nu:

Blåsippa

Vitsippa

Gulsippa

Viol av nått slag

 ?

Te-veronika eller mormors glasögon

blå och vit förgätmigej

humleblomster

Svalört

?

 ?
vet inte om de här två är samma heller
de finns överallt, men jag har inte sett några blommor

 Pytteträd, många många på våren

 Tror det här är tre olika sorters smörblomma


sankt Pers nycklar (och maskrosor)

 ?
ser nästan ut som silverarv, men inte riktigt

 de här är överallt, mest i rabatterna

väldigt söt!

gul och röd gullviva
(det här är faktiskt det enda kort jag hittar på den gula,
den har jag tydligen inte tyckt jag behövde fota)

 det här är mer likt i färgen på den röda
 nån sorts näva, kanske skuggnäva

 ?
nån sorts klöver

vitklöver

nån sorts sedum

vild daggkåpa

det här ser nästan ut som borstnejlika

bellis eller tusensköna

är det här lummer?

revfingerört, ett elände!!

lite osäker på de här, den nedre är väl inte samma som de andra
är det prästlus?

?

nån sorts blåklocka

 det här vet jag egentligen

nån sorts plister antar jag

 Trodde det här var groblad, men det är ju det undre

?

 åkervinda, ett elände!

?

 ?

sen utöver de här är det ju alla lökarna, men det blir en annan gång...

Nu (120718) har en del visat färg sas.
O det har dykt upp några till.

De lite trekantiga/hjärtformiga bladen är blåklockor!

Och de övre var prästlus.


Och så lite "nya"

I "parken" finns:
Kirskålen har blommat över

 
Salmbären är snart mogna.
Om det blir nån sol...

 Ramslöken har def blommat över

Den här finns i parken, men på andra ställen oxå

 Liksom vallört
 som är finare i närbild...

I rabatten finns div halvförvildade penséer
små, spretiga, i olika färger

Den här är oxå spretig, jag hade varit bra på att rensa
hittade bara den här att fota

De här finns överallt!!
Så här stora brukar de inte få bli.

?

 Smultron har plötsligt dykt upp på flera ställen

tistel, har inte blommat innan vad jag vet

 ?
Den här har samma sort blad som en som blir mkt större
på bild i förra rundan

 På uppfarten finns två som inte finns på andra ställen

?

och ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar