lördag 28 juli 2012

Loppis på semestern

Vi var på loppis i Helsingborg
Först på Erikshjälpen
Mest pressglas, en liten vas och lite andra småsaker

vasen tycker jag är väldigt fin!
Men den är omärkt och jag kan inte hitta nånting om den på nätet.

Mor köpte ett väldigt fint litet sybord i teak

Det fanns en del i det. Bla sex stora rullar björntråd,
varav tre fick följa med mig hem.

Sen var vi på Framtid och på Pingstkyrkan,
de ligger bredvid varandra och brukar va öppna samtidigt..
Mer pressglas, o böcker, och dukar.
Dukarna är mest tänkta som mellanlägg till div serviser,
men jag har svårt att låta bli att köpa smådukar från ca 40tal,
de är så fina o ingen annan verkar va intresserad.
Får ta och börja använda dem...
Köpte en del färgat pressglas också,
det har jag inte gjort så mycket tidigare, men de här var fina.
De små fuga-skålarna i klarglas var lite roliga, stämplade med "Parapeten" i botten, undrar när de tillverkades, om det var till H55 el om de är nyare. 
Vill man läsa om de två kamerorna (som bara är några av de T köpt under semestern)
så kan man läsa mer på Ts blog, där kommer de säkert att dyka upp så småningom

Innan det var vi på loppis i Stockholm oxå,
en trevlig en på Karlaplan, tror den hetter Östermalms fyndbod.
och Uppsala, i Gamla stan och på Ulva kvarn.

Böcker och karaffproppar hittade vi,

2 glaskaraffer,
den högre är från runt förra sekelskiftet,
den har en tidig olivslipning,
han jag köpte den av trodde det var Kosta.
Den lägre verkar vara inspirerad av Simon Gates molnet
och borde vara från ca 30-tal.
Det enda jag hittar på nätet som liknar den är oxå köpt på loppis
grön med tydligare randning än på den här.
Fina är de i alla fall.

 och så ett underbart 60-tals halsband
från serien Lava av Hannu Ikonen.
Kan tyvärr inte hitta nånting om honom på nätet,
bortsett från fler delar ur serien Lava
som finns i många delar i både brons och silver.

2 kommentarer:

  1. Vad kostade de små glasskålarna i bild 1 ungefär? :)

    SvaraRadera
  2. Tja, minns inte riktigt, men jag brukar inte betala mer än 5-15 kr för den typen.

    SvaraRadera