söndag 5 oktober 2014

Trädgårdspyssel

Ett par helger nu har jag (med en del hjälp) lagt rätt mycket tid ute. Det har varit underbart väder! Och så känns det som sista rycket lite, och det är fortfarande mycket jag skulle vilja göra innan det är vinter. Det blev lite fix runt entrén, med lite förhoppning om att folk inte ska se hur risig trappan är :)


 
 Tidlösan ökar för vart år, roligt med sådana blommor nu på hösten!
Jag fick planterat stora delar av det jag plockade ihop hos Christer när vi var uppe också, det jag inte fick på plats nu har jag jordslagit i en av pallkragarna.

 Fika måste man, helst ute tycker jag. E smakar på fallfrukten, den var god, men han gnagde sig metodiskt rakt igenom, så ungefär mitt i kärnhuset var det inte så gott längre :)

 Plantering med medhjälpare.

Något yrvakna...

E vill gärna ut, och han vill ha galonbyxorna på, tror han har förstått sambandet galonbyxor - krypa ikring; inga galonbyxor - sova vagnen... Han har börjat ha skor på sig också, det är helt ok, trodde det skulle bli för klumpigt, men det funkar fint. Han går lättare i dem också. Det är för blött o kyligt för att vara ute i strumplästen i alla fall, och han har för stora fötter för att det ska finnas mjuka lära-sig-ha-skor-skor.

Det kom lite mer fina leksaker från Stockholm, skottkärra (i plast, så den klarar egentligen inte övningar i stil med den han håller på med här :), trehjuling, kanske lagom nästa sommar? och en typ bobbycar.

 Nu tycker han att det är roligt att gå, det har han ju inte varit intresserad av innan, men nu tultar han ikring (tultar känns fel när han är så stor, men det är det han gör!) och så vill han klättra på precis allt!

 Mer fallfrukt, päron den här gången.

K är helt övertygad om att allt E äter egentligen borde varit hans, så han äter glatt både frukt och grönsaker om bara E har tuggat på dem innan :)

Vi flyttade några träd och buskar också, de hamnade olämpligt ovanpå grusdiket som avloppet ligger i, det tänkte vi inte på då, men de har fört en tynande tillvaro, förhoppningsvis ska de trivas bättre på sina nys platser.
 

Rådjuren hittar hit igen, det är väl äpplena som drar, dax att få upp gnagskydden.

Det börjar bli ordning på kullen, det är så skönt!!


Och så är jag lite glad att det blev lite astrar kvar i våras när jag försökte bli av med dem,  hur trista de än ser ut i övrigt så är det väldigt trevligt nu när de blommar.


Min lilla budda i salvian som verkligen gillat värmen i sommar!

När barnet sover och mannen lagar mat så försöker jag komma ihåg att andas och njuta, och inte bara se det som inte är gjort.... Det går sådär, men små korta stunder ibland så lyckas det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar