fredag 22 maj 2015

Tulipaner!

 Jag har inte brytt mg så mycket om alla tulpanerna innan, mer än att det är trevligt att de finns, men nu kommer här en liten sammanställning.

Det här är de allra första som blommar, vid garaget, nästan samtidigt med krokusarna.

Ungefär samtidigt brukar de här blomma, men de har jag inte sett till i år.

Den stora massan som blommar nu är helröda (med vit botten) och gulröda.

 de står sig fint mot förgätmigejerna.

några helgula också.


Tre sorters rosa, om jag inte missminner mig alldeles är det här tre de som stod på sidan av garaget som jag försökte rädda några lökar av när vi bygde carporten.

En med en lite lustig nästan laxrosa färg, de är blekare i verkligheten, drar lite mot gult.Och den bakom, rent rosa, ganska mörk.

och så en väldigt fina ljusrosa, med flikiga kronblad.

Några nya för i år, tulpaner klarar verkligen nästan vad som helst, de här lökarna fick jag ifjor våras, svågerna hade skördat dem till snitt, sen har de legat och jag fick dem i jorden för ca en månad sen, men det gick visst bra det också :)

De här tog jag med från Burs, lila (inte så rosa som det ser ut här) med blå botten, de trivs inte jättebra här, men det brukar bli några. I Burs var det hur många som helst!

En liten liten rugge vildtulpaner, de verkar inte bli fler.

 Dessa ljusros/vita och de lila med taggade kanter står vid uthuset. Himla fina!

 där kommer lite senare helt rosa ihop med alliumen.

Stilstudie...

Sen är det några som blommar senare, ett gäng ute vid hallonen

några ruggar i gräsmattan där det (så här på våren) väldigt tydligen varit en rabatt en gång i tiden.
Det är en sort som (fick jag lära mig i måndags) är speciell för Gotland och Provence :)

 I de gamla listerna som varit längs med grusgången kommer också se gula med röd kant, och så en rosa väldigt trevlig variant. (i bakgrunden tidlösans blad)


Sist men inte minst, ute i bräsket bakom garaget kommer en sorts helröda också, de kämpar på..

Det var nog alla, var nu glad att det bara var tulpaner, ett annat år kommer alla andra lökväxter :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar