lördag 30 maj 2015

Lite pyre

Nu när det varit fint väder så stannar vi i trädgården när jag hämtat hem E från dagis.
Han har hjälpt mig städa,

kör omkring på nallarna,

gungar lite, hittade en bra gren att hänga gungan i,

blåsor ugglor, (han har bestämt att det heter så, att blås bubblor i glaset är att uggla)

och äter ute en del dagar i af.

en kväll satt han och tittade på alliumen och kommenterade sen att vi tänt blommorna.
Oklart om det var att de börjar slå ut eller att kvällssolen får dem att lysa.

Han pratar riktigt bra nu. Inte alltid man förstår vad det handlar om, ffa när det kommer långa haranger, men allt som oftaast går det att klara ut vad han menar. "Eje hjälpa mamma bära korgen" "Nalle gå köket, titta Bamse platta" (när jag tyckte att han skulle stanna ute försökte han övertala mig till att nalle ville se Bamse :) Han pratar istort sett oavbrutet, och njuter verkligen av att lära sig nya ord, speciellt sammansatta. Pettson&Findus är en guldgruva (o-höns-spår tex är ett bra ord). Vi har tagit fram dem och Mamma Mu, och nu är det de enda böckerna som duger.

Han tar igen nu att han inte varit intreserad av gosedjur innan, nu sover han med hela arsenalen. Och han har noggrann koll på dem, tar man bort några kräver han tillbaka dem med råge. Just nu är det 4 nallar i olika storlekar, en ko, en elefant, en drake, tre kuddar som ser ut som djur, mysfilten, och om han får bestämma min stora säl. En kväll när ahn börjat komma till ro låg han och räknade upp dem när han plötsligt hoppade upp och rotade runt tills han hittade elefanten som gömt sig under täcket.

En morgon tyckte E att fyra var en bra tid att stiga upp. Det tyckte ingen annan, men jag gick ner med honom så T skulle få sova en liten stund, det var en orolig natt överlag. Vi läste sjuttiarton böcker och sen somnade jag visst på soffan. Klockan sex när han väckte mig (plattan vägen?) såg han ut såhär...


Lite hönsskådning, han är gärna hos dem och pratar och kollar. Här har vi jagat ut dem, de förstår inte riktigt vitsen med det. Måste lägga lite mer tid på dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar