onsdag 2 juli 2014

Trädgård

 Det var länge sen jag alls ägnade mig (praktiskt) åt trädgården, men nu tog jag ett litet ryck och rensade ogräs i halva rabatten i alla fall, och inspekterade, det har hänt en del.

Vinet trivs mycket bättre sen jag flyttade ut det! Fick det och ett till 2007 när jag flyttade in, det ena dog efter några år och det här blev inte mer än 30-40cm högt vart år, men när vi byggde pergolan flyttade jag ut den lite och det var som sagt bra... För första gången sätter den frukt också!


Kaprifolen sköter sig rätt bra på sin hörna. Jag upptäckte dessutom att blåregnet lever! Det kommer en ynka liten kvist längst ner, så det får stå kvar så får vi väl se vad det blir... Tror i vilket fall det blir en ros i den sista hörnan så det kommer upp något på taket snart!

Kullen artar sig lite i ena änden, satte daggkåpa och kantnepeta i fjor våras och de verkar trivas, lavendeln verkar bli dvärgväxt dock. Tanken är att det blir kantnepeta, stäppsalvia, lavendel, ev rysk martorn och ulltistel i bakgrunden, och så har jag ett gäng k'rleksört på tillväxt, får väl se hur vi kan få till det.

Det är en hel del självsått också, mattram, lejongap, prästkrage, trädgårdsnattviol och vallmo får gärna va där, jag är mer tveksam till en del av mårorna (de är iofs fina), jag är mycket tveksam till revfingerört och knölklocka som också frodas. 


Den är mindre fin från andra hållet kan man väl säga... Vi har köpt hem virke för att göra kanter, sen ska jag ta ett krafttag, rensa och dela och flytta det som ska va där. Funderar på att sätta en klematis som  marktäckare. Problemet är väl det där med grävningen. Får se hur jag kan få till det.

Just det, Blåeld kommer på kullen också, och mellan plattorna, och lite varstans. Den är fin så den får hållas.

 Gillar verkligen bergormroten i stora rabatten, men den måste nog begränsas lite nu. Skulle eg vilja flytta den till baksidan av huset, men där är inte iordning än.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar