måndag 20 augusti 2012

Att måla karmar

Det här med att måla karmar börjar gå mig till sinnes!
Nu har min väldigt snälla klustersyster lovat att slutmåla 
medan jag är i Uppsala några dagar.
Då kan T fortsätta snickra oxå - Lysande!

Så - Att måla a la Linda:

Saker man behöver:
burköppnare, burkstängare (även kallad hammare)
 och rörpinne . bra att röra regelbundet!
Färg är oxå bra, till slutmålning ska det vara ospädd färg.

I blomställninge längst bak gömmer sig penseln,
den står i rå linolja. Pressa ur olja mot burkens kant.

Det går visst inte att vända kort i blogen,
det här är iaf en planka att måla ur olja mot,
och en trasa att krama ur det "sista" med,
den ska man hänga luftigt sen, så den inte självantänder.
Jag har tagit fram nya trasor.

Slipkloss och borste,
båda behövs för att få bort flugeländena 
som envisas med att använda färgen som flugpapper.
Det brukar dock räcka med borsten.

Den här är oxå bra att ha!
Jag har lagt fram laddaren.

Så här mycket färg brukar jag ta på penseln, 
det räcker till  sisådär en tredjedels till en halv lång längd.
Tar man för mycket är det svårt att få ut det ordentligt.
Fast jag kanske målat väl tunt, 
eftersom jag hade svårt att få det att täcka på fönsterna.

Karmarna står ganska stabilt, 
så jag har legat på knä o målat dem.
Här håller jag på med den sista.
Målar en sida,

och flyttar sen karmen o målar den andra sidan.
Så hela traven har flyttat sig från höger till vänster,
så sitter jag mellan dem, det blir ju ett konstant avstånd.
Det är lite trängre mellan de enkla karmarna, men det går :)

Missar:
Så här får det inte bli!
Jag har varit ganska noggrann o försökt se om det blivit  för mycket,
men här har jag missat. Inte bra!
Det här skar jag bort,
men det är ju svårare efter sista strykningen.

Det är en del skrymslen som är svåra att komma åt i,
jag har gjort så gott jag kan, 
men här är det oxå stor risk att det blir för mycket färg o rinner.

Och sist men inte minst så är det viktigt att dra av kanterna
som blir "runt hörnet", överallt, 
det blir en del när man målar kanten på bilden ovan, den längst till höger,
och på alla andra kanter oxå,
men det är fördelen med linoljefärg, att det bara är att fixa till,
man kan måla allt man kommer åt på en sida,
 o sen har det inte börjat segna när man kommer dit igen från andra sidan! 
Underbart!

Skrivet av en total amatör som målat för första gången med linoljefärg!

och Gysinge
och säkert några till, men det är de jag hittar igen nu...
Just det, alternativ.nu har bra forum, 
med mycket tyckande o säkert mycket vetande,
det gäller bara att skilja dem från varandra :)

1 kommentar:

  1. Jag skulle ungefär ha klarat av att plocka fram penseln... Du är duktig som målat så mycket!

    SvaraRadera